De plaag van elke ondernemer: klanten die te laat betalen. Maar waar ligt dat nu aan, dat Uw factuur altijd te laat wordt betaald en de factuur van Uw concurrent altijd binnen de betalingstermijn?
Veel van Uw klanten houden er het “drie stapeltjes principe” op na. Op stapel 1 komen de facturen terecht die gelijk betaald moeten worden, omdat er anders problemen volgen, op stapel 2 komen de facturen die nog wel even mogen wachten en op stapel 3 komen de facturen die “ooit nog wel eens betaald moeten worden”. U wilt natuurlijk dat Uw facturen op de eerste stapel terecht komen.
Ervaring leert dat alles begint met de juiste uitstraling. De klant moet begrijpen dat U, als professional, waarde hecht aan stipte betaling en dat, indien hij of zij zich hier niet aan houdt, er maatregelen zullen volgen.
Een dergelijke uitstraling begint met discipline. Stuur bijvoorbeeld altijd zo snel mogelijk een factuur na levering van een dienst of product. (Laat factureren verkleint de kans op betaling. m.a.w. factureer snel en regelmatig.)
Hanteer daarbij strikte termijnen: Bij een betalingstermijn van 14 dagen, ontvangt de klant op dag 15 een herinneringsbrief als er niet betaald is. In deze herinneringsbrief geeft U een nieuwe betalingstermijn van, bijvoorbeeld, 7 dagen. Betaalt de debiteur niet binnen deze termijn dan ontvangt de debiteur meteen een brief van Uw advocaat. Door duidelijke termijnen te stellen én te hanteren, creëert U geloofwaardigheid bij Uw debiteuren.
Mocht U nog vragen hebben over dit artikel of over incasso in het algemeen neem dan vrijblijvend contact met infor@mulders-advocaten.nl of 0475-419419
Jacques Guzik is sinds 1981 advocaat in Limburg en adviseert en procedeert op het gebied van echtscheidingen, alimentatie, erfrecht en algemeen civiel recht, aan particulieren en ondernemers. Volg Jacques via LinkedIn.
Jacques is bereikbaar via e-mail (mailto: jacques@mulders-advocaten.nl) en via 0475 419 419